Wednesday, March 19, 2008

"PAIN" Actually Titled "RAIN"?

I'm not sure which is right, but Miyuki-Lab seems to conflict with Amazon Japan, LyricWiki.org, Goo Music, and wherever I grabbed the titles from when I ripped the CD. What's more, the song talks about both rain and hurting, so it's ambiguous.

In order to make it easier on myself, I'll stick with "PAIN" as I've been calling it.


Ah, it looks like I was mistaken. Although the songs RAIN and PAIN are strikingly similar, they aren't the same. Check out the lyrics.

PAIN

  1. 抗う水には 行く手は遠い
    崩れる水には 岸は遠い
    どんなに傷つき汚れても 人はまだ傷つく
    痛まない人など あるだろうか

       歌え雨よ 笑え雨よ
       救いのない人の 愚かさを
       歌え雨よ 笑え雨よ
       限りのない 人の哀しさを

    呼びかける呼びかける 問いかけは町にあふれても
    振り向けば振り向けば 吹きすさぶ風ばかり
    荒野の中 誰の声も聞かぬ一日
    荒野の中 誰の声も聞かぬ一生

    誰からも傷つけられず
    身を守るため傷つけた

       歌え雨よ 笑え雨よ
       救いのない人の 愚かさを
       歌え雨よ 笑え雨よ
       限りのない 人の哀しさを

    ただ流され行く木の葉に 綴られた名前を


  2. 傷つき汚れても 人はまだ傷つく
    痛まない人などあるだろうか
    見えるだろう
    心の中には淋しさの手紙が
    宛名を書きかけてあふれている

      (歌え雨よ 笑え雨よ
       救いのない人の 愚かさを)
       歌え雨よ 笑え雨よ
       限りのない 人の哀しさを

       歌え雨よ 笑え雨よ
       救いのない人の 愚かさを
       歌え雨よ 笑え雨よ
       限りのない 人の哀しさを

       Ah…

    ただ流され行く木の葉に 綴られた名前を

RAIN

抗う水には 行く手は遠い
崩れる水には 岸は遠い
見えるだろう、心の中には
決して必ずしも綺麗な花だけ咲きはしない

歌え雨よ 笑え雨よ
『救い』のない人の 愚かさを
歌え雨よ 笑え雨よ
『救い』のない人の 愚かさを

ただ流され行く心に 言葉はいらない

心の中には
決して必ずしも綺麗な花だけ咲きはしない

歌え雨よ 笑え雨よ
『救い』のない人の 愚かさを
歌え雨よ 笑え雨よ
『救い』のない人の 愚かさを

ただ流され行く心に 言葉はいらない

抗う水には行く手は遠い
崩れる水には岸は遠い

They both share the repeated 「笑え雨よ 笑え雨よ」 and 「救いのない人の 愚かさを」. Now I'm interested.

After checking up on Amazon Japan, I found it to be on 夜会VOL.8 問う女, a night performance which is conveniently on DVD. However, the price tag is a bit high, so whether or not I get it will really depend on my reserves. Still, if you look at the list I linked to above, you'll see that both songs are back-to-back, which means their similarities are not coincidental in the least.

No comments: